Tuesday 1 January 2013

ISU-ISU PENYERTAAN AWAM



ISU-ISU PENYERTAAN AWAM
Penglibatan orang awam dalam membantu Pihak Berkuasa Perancang Tempatan (PBPT) amat penting bagi mengenalpasti masalah-masalah dan peluang-peluang di dalam kawasannya serta memeriksa  dan memahami kandungan-kandungan rancangan pemajuan, mengemukakan rayuan, cadangan atau pandangan. Menurut Jane Mansbridge (Professor Sociology Northwestern ),
    "Participation does make better citizens. I believe it, but I can’t prove it. And neither can anyone else." 
Memang tidak dapat dinafikan penyertaan merupakan suatu elemen perlu dalam suatu proses perancangan, fungsi-fungsi perancangan digunakan untuk menganalisis maklumat dan nilai-nilai komuniti. Namun, situasi ini akan wujud hanya sekiranya semua orang mengambil bahagian. Malangnya sehingga kini keadaan ini masih. Selain itu, menurut Winston Churchill,
"Democracy is the worst system devised by the wit of man, except for all the others."
Hal ini jelas menunjukkan bahawa terdapat beberapa isu yang timbul yang melibatkan orang awam dalam perancangan metropolitan samada dari isu yang timbul dari pihak perancang, kerajaan mahupun orang awam itu sendiri misalnya:
1)       “Self interested”
Istilah “awam” haruslah bermaksud semua orang dalam masyarakat iaitu sebagai individu yang terlibat dan bukan hanya mereka yang merupakan ahli-ahli kumpulan pendesak ataupun mereka yang mempunyai “self interested”(kepentingan diri) sahaja. Tambahan pula, fahaman orang ramai terhadap konsep penglibatan awam dalam perancangan metropolitan ini masih keliru. Jadi, mustahillah bagi mereka ini terutama bagi golongan masyarakat di luar bandar untuk melibatkan diri dalam penyertaan awam misalnya program-program penyertaan awam yang dirancang oleh PBPT(Perancang Berkuasa Pihak Tempatan). Sebaliknya, mereka yang biasa melibatkan diri ini biasanya merupakan mereka yang mempunyai kepentingan sendiri seperti  pemaju ataupun mereka yang menceburi dalam bidang perancangan.
Hal ini demikian adalah bagi menjaga kepentingan mereka bagi memudahkan segala perancangan yang dibuat oleh mereka tanpa mengira aspek keselamatan, alam sekitar dan hanya bermotifkan keuntungan semata-mata. Adalah wajar untuk mendidik masyarakat agar mereka lebih mengetahui keadaan pembangunan sesuatu kawasan, untuk pendidikan sekitar serta keadaan pekerjaan .Jadi, tujuan atau matlamat penyertaan awam ini adalah tidak  tercapai kerana pada umumnya program-program penyertaan awam ini hanya bertujuan memberi ulasan kepada laporan pemeriksaan dan seterusnya mendapatkan maklum balas orang ramai tentang hasil kajian, masalah-masalah, isu-isu semasa dan cadangan-cadangan am perancangan pembangunan tanpa melibatkan orang awam dari peringkat awal lagi. Misalnya, Projek Lynas di Gebeng Kuantan, Pahang yang menjadi isu hangat apabila mendapat tentangan dari masyarakat setempat walhal projek terbabit telah hampir siap 60% dan ia jelas menunjukkan tidak wujud langsung penglibatan awam dari peringkat awal iaitu peringkat perancangan pelan projek.

2)      Sikap masyarakat yang tidak peka
Di samping itu juga, motivasi, kebolehan dan sikap awam amat penting dalam mempengaruhi keberkesanan penyertaan awam. Masyarakat perlu memahami akan kepentingan penglibatan awam dalam perancangan metropolitan terutamanya bagi menyuarakan cadangan atau bantahan akan sesuatu pelan perancangan yang dirancang demi kebaikan akan datang. Kelemahan faktor-faktor motivasi, kebolehan dan sikap sambil lewa masyarakat, sama sekali boleh menggagalkan matlamat pameran dan matlamat perancangan untuk awam. Kemungkinan besar ini berlaku adalah disebabkan orang awam mempunyai sikap yang pesimis, negatif dan tidak mengambil peduli apa yang akan berlaku dalam perancangan persekitaran mereka pada masa yang akan datang. Jika adapun minat untuk menyertai, namun mereka tidak mempunyai kemahiran untuk berbuat demikian. Selain itu juga, sikap sambil lewa masyarakat juga adalah disebabkan kurangnya pendidikan dan mereka menyerahkan 100% perancangan kepada kerajaan tanpa menyuarakan bantahan atau pendapat mereka sendiri.

3)       Kekurangan pendedahan dan motivasi
Salah satu isu yang wujud ekoran kegagalan penyertaan awam dalam perancangan metropolitan adalah sikap dan faktor yang wujud dari pihak berkuasa. Lebih-lebih lagi, pihak PBPT(Perancang Berkuasa Pihak Tempatan) dimana mereka gagal menarik  minat orang awam untuk turut serta dalam perancangan. Misalnya kekurangan maklumat-maklumat yang jelas, kekurangan kakitangan mahir, kekurangan penyertaan pihak berkuasa di kawasan-kawasan luar bandar dan sebagainya. Oleh itu, sesetengah masyarakat melihat usaha-usaha penyertaan ini sebagai “pembaziran masa”.  Persoalan mengenai kos dan masa juga sering diperkatakan dalam proses penyertaan awam dimana ia memakan kos yang sangat tinggi. Namun, perlu diingatkan bahawa perancangan adalah “is a means and not and end”. Oleh itu, cadangan rangka kerja perlu disediakan dalam sesuatu perancangan penyertaan awam pada masa dan tempat yang betul. Perancangan bukan semata-mata latihan teoritis yang boleh dilakukan mengikut had masa namun ia perlu dilakukan mengikut pemeringkatan yang betul dan teratur bagi memastikan tiada isu yang timbul kelak.

           
4)      Pengaruh Politik dalam Perancangan dan Pembangunan
Sama ada kita suka atau tidak, perancangan tidak boleh dipisahkan daripada pengaruh politik kerana perancangan pada asasnya adalah aktiviti politik. Sememangnya peranan ahli politik dalam perancangan adalah lebih ketara. Ahli politik misalnya ahli bertanggungjawab dalam menetapkan polisi, menggubal undang-undang, ordinan, belanjawan, peraturan yang mempunyai kesan lebih kepada rakyat. Komponen eksekutif seperti pihak berkuasa tempatan pula bertanggungjawab mencadang polisi, melaksanakan polisi melalui pelan, program, projek manakala komponen kehakiman pula menguruskan konflik berkaitan undang-undang. Terdapat isu yang timbul terutama dalam perancangan metropolitan dimana ahli-ahli politik menggunakan kuasa dan pengaruh mereka untuk memepengaruhi kuasa perancangan sesuatu projek demi kepentingan mereka sendiri tanpa mengambil berat aspek keselamatan dan kebajikan masyarakat itu sendiri.

Pendek kata, penyertaan awam ini perlu dilihat dalam konteks yang luas. Ia perlu melibatkan pertimbangan-pertimbangan tentang kualiti persekitaran keseluruhannya dan sebarang perubahan perancangan terhadapnya. Dalam erti kata yang lebih sempurna, penyertaan awam lebih daripada “an artificial abstraction”. Malah penyertaan awam ini mesti mempunyai nilai sosial yang mengawal minat awam. Walau bagaimanapun, masih nampak sedikit harapan dalam penyertaan awam ini kerana sekurang-kurangnya usaha mendorong penyertaan awam telah kian dilaksanakan di samping isu penyertaan awam pula semakin diberi perhatian di negara kita ini.

3 comments: